| V roce 2015 prošel Obřanský tunel rekonstrukcí (pohled ze severu od kostela sv. Václava). |
Popis
Dvojkolejný Obřanský tunel se nachází v prostorově komplikovaném zákoutí za kostelem v Brně-Obřanech, kde železniční trať Brno – Havlíčkův Brod (250) přechází z vysokého náspu a mostu nad Fryčajovou ulicí do zárubu a zářezu před tunelem v poměrně ostrém oblouku, aby se bezprostředně za tunelem znovu objevila na vysokém a nepřístupném obloukovém mostě přes řeku Svitavu a jez nad bývalou Esslerovou přádelnou, který ústí přímo do stanice Brno-Maloměřice.
V nepřehledném oblouku v zárubu před tunelem se poměrně velkou rychlostí noří vlaky z tunelu a duní nad kostelem a po mostě. Pro zachování přístupnosti horní části Kmochovy ulice, která byla výstavbou Nové Tišnovky v 50. letech 20. stoltí přerušena byla navíc vybudována přes mělký zářez bizarní lávka pro pěší (rekonstruovaná v roce 2006). Protože Obřanský tunel zamezuje výhledu na vjezdové návěstidlo stanice Brno-Maloměřice, stojí před tunelem typické opakovací návěstidlo, které svými neobvyklými návěstními znaky dokresluje atmosféru jdnoho z nejhezčích železničních zákoutí města Brna.
| Obřanský tunel se nachází v mírném oblouku před mostem přes Svitavu. |
| | Pohled na rekonstruovaný Obřanský tunel od jihu. |
|
| Na stropě tunelu upevněné věšáky trakčního vedení. |
| | Tunely pocházející z 50. let 20. století patří mezi poslední železniční stavby stavěné z poctivého kamene. Po jejich dokončení nastupuje všudypřítomný beton. |
|
Zdroje
- Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.
|